11 клас інформатика


Тема: Поняття комп’ютерної публікації. 3асоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони. Структура публікації.
Мета:
Ø навчальна: Сформувати поняття комп’ютерної публікації, розглянути види публікацій та засоби їх створення.
Ø розвивальна: Розвивати вміння, навички роботи у програмі MS Publisher, пізнавальний інтерес до предмету інформатики, комп’ютерної техніки.
Ø виховна: Виховувати почуття відповідальності, вміння об’єктивно оцінювати себе та інших, культуру користувача ПК.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення нових знань.
Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютерний клас з проектором, операційна система Microsoft Windows, програма Microsoft Publisher.
Хід уроку
      I.            Організація початку уроку
Привітання.
Фіксація відсутніх учнів.
Перевірка готовності учнів до уроку.
Перевірка готовності до уроку кабінету.
Перевірка наявності обладнання до уроку.
   II.            Мотивація навчальної діяльності
Давайте пригадаємо: з якими програмами пакету Microsoft Office ви вже навчились працювати, на попередніх уроках? (очікувана відповідь: Word, Excel, PowerPoint, Access)
А які спільні елементи інтерфейсу є у цих програмах? (рядки заголовку, меню, статусу, панелі інструментів)
III.            Підготовка учнів до засвоєння, актуалізація опорних знань
Сьогодні ми з вами почнемо знайомство ще з однією програмою з цього пакету, яка називається Publisher.
Цим знайомством ми продовжимо вивчення розділу «Інформаційні технології персональної та колективної комунікації» і розпочнемо невеличкий підрозділ «Основи створення комп’ютерних публікацій». (слайд 2)
Отже тема сьогоднішнього уроку «Поняття комп’ютерної публікації. 3асоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони. Структура публікації». (слайд 3)
І на цьому уроці ви дізнаєтесь, що називають комп’ютерною публікацією, які є шаблони публікацій та їх структура. Також, думаю, зможете наводити приклади публікацій різного виду, основних складових публікації, програмних засобів створення комп’ютерних публікацій. Ну і практично познайомитесь з інтерфейсом програми та шаблонами публікацій. (слайд 4)
IV.            Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя (Слайди 5-8)
Публікаціями (лат. publico – оголошувати публічно) називають процес видання якого-небудь твору. Сам виданий (оприлюднений) твір теж називають публікацією. (слайд 5)
Залежно від способу оприлюднення документа розрізняють друковані та електронні публікації. До друкованих публікацій належать книжки, брошури, журнали, газети, бюлетені, буклети, листівки тощо. До електронних публікацій належать документи, розміщені в Інтернеті, як правило на веб-сайтах, передані по радіо або телебаченню тощо. (слайд 6)
Тривалий час друковані публікації створювались виключно в типографії. І цим займалася ціла галузь виробництва – поліграфія (грец. πολὺ- –багато і γραφειν – писати). А підготовкою матеріалів до друку займалися видавництва. При промисловому багатотиражному виробництві так є і сьогодні: видавництва готують макети книжок, журналів, газет і т. п., а підприємства поліграфії – друкують і за потреби зшивають їх. (слайд 7)
Разом з тим із широким розповсюдженням персональних комп’ютерів і високоякісних лазерних і струменевих принтерів, копіювальних апаратів набули розповсюдження так звані настільні видавничі системи. Ці системи мають апаратну і програмну складові. До апаратної складової належать персональний комп’ютер, пристрої друку (принтер, копіювальний апарат) і пристрої введення даних (сканери, графічні планшети), а до програмної – спеціальна програма підготовки макета публікації. Усе це може розміститися на столі користувача, і тому ці системи отримали назву desktop publishing (англ. desktop publishing – настільні публікації) або настільні видавничі системи. (слайд 8)
2. Результати досліджень учнів.
І. З якою метою виготовляють публікації?
а)     Реклама
б)    Активізація пізнавального інтересу
в)     Поінформованість великої кількості людей
ІІ. Якій публікації ви віддали б перевагу?
а)     Написані від руки
б)    Надруковані на принтері
ІІІ. У яких випадках ви використовували публікації?
а)     Запрошення на захід
б)    Вітальна листівка
в)     Оголошення про захід
г)     Візитна картка
д)    Резюме
е)     Буклет
ж)   Бюлетень
ІV. Чи знаєте ви про…?
а)     Бланки
б)    Паперові моделі
в)     Робочі календарі
г)     Каталоги
д)    Конверти
е)     Меню наліпки
ж)   Плакати
з)     Програмки

3. Колективна робота (слайди 9-10). Розповідь вчителя, ячні записують назви програм.
Програми, призначені для створення макетів поліграфічних видань і підготовки їх до друку, також називаються видавничими системами. До таких програм належать QuarkXPress, Corel Ventura, Adobe PageMaker, Adobe InDesign тощо. Це професійні програми, які використовують, як правило, для підготовки до друку великих за обсягом публікацій масовим (від кількох сотень до кількох сотень тисяч) тиражем. Як видавничі системи для малих підприємств і організацій, навчальних закладів, а також для створення публікацій вдома використовують текстові процесори і спеціалізовані програми настільних видавничих систем зі спрощеним інтерфейсом і набором функцій – Microsoft Publisher, Page Plus, Avery DesignPro, Paraben’s Label Builder, Publish-It! тощо. (слайд 9)
На відміну від текстових процесорів видавничі системи орієнтовані не на введення та редагування тексту та інших об’єктів, а на верстку.
Для прикладу можна відкрити кожен підручник в кінці та подивитись пререлік людей що його створювали, серед інших професій є і комп’ютерний верстальник.
4. Робота в групах з навчальним текстом (Професіограма Верстальник, додаток).
Група 1: Історія виникнення професії.
Група 2: Зміст діяльності.
Група 3: Кваліфікаційні вимоги.
Група 4: Сфери застосування.
Верстка – це процес компонування текстових і графічних об’єктів для створення сторінок (полос) видання відповідно до принципів дизайну і технічних вимог.
За призначенням розрізняють книжково-журнальну верстку, газетну і акцидентну (лат. accidentia – випадок, випадковість). Акцидентна верстка застосовується для верстки окремих, як правило, невеликих за кількістю сторінок та тиражем об’єктів: оголошень, бланків, афіш, буклетів, проспектів, візитівок тощо.
Публікації, що здійснені з використанням комп’ютерних технологій, ще називають комп’ютерними публікаціями. (слайд 10)
5. Розповідь вчителя з демонстрацією. (слайди 11-12)
Основні можливості настільних видавничих систем
Настільні видавничі системи забезпечують:
Ø автоматизацію процесів розміщення блоків тексту та графічних зображень відповідно до типу публікації (макетування);
Ø імпортування фрагментів тексту та графічних зображень, створених у різних прикладних програмах;
Ø опрацювання фрагментів тексту, використовуючи стилі та розширені можливості зі встановлення відстані між символами та між рядками;
Ø автоматизацію створення списків змісту та посилань;
Ø використання розширеного набору шрифтів і їх використання відповідно до вимог поліграфії;
Ø відтворення публікації на екрані монітора з урахуванням особливостей пристрою, на якому буде здійснено друк публікації;
Ø збереження файлів публікації у форматах, що використовуються в поліграфії;
Ø можливість друку публікацій кожним кольором окремо (кольороподіл);
Ø забезпечення високоякісного друку на пристроях різного типу.
Звичайно, що набір можливостей може змінюватися залежно від призначення програми, поліграфічної бази, на яку зорієнтована програма.
6. Демонстрація учнем (слайд 13)
Загальна характеристика видавничої системи Microsoft Office Publisher
Настільна видавнича система Publisher, як уже зазначалося, призначена для створення комп’ютерних публікацій малими тиражами на невеликих підприємствах та організаціях, а також для особистих потреб користувача.
Програма Publisher має спрощену порівняно з професійними видавничими системами функціональність. Вона забезпечує акцидентну верстку публікацій на основі різноманітних шаблонів змісту і може працювати в двох основних режимах – створення та редагування друкованої та електронної публікації.
Стандартним форматом файлів для збереження публікацій, підготовлених з використанням Publisher, є формат PUB.
Завантажується програма MS Publisher командою Пуск → Усі програми → Microsoft Office → Microsoft Office Publisher.
Хто зможе перелічити основні елементи вікна програми? Учень запрошується до комп’ютера та показує і розказує про відомі йому елементи вікна.
Безымянный

(слайд 14)
1. Рядок заголовку програми.
2. Головне меню.
3. Панелі інструментів.
4. Область завдань з командами для створення публікацій.
5. Панель інструментів Об’єкти.
6. Горизонтальна і вертикальна лінійки.
7. Смуги прокрутки.
8. Робоча область(Монтажний стіл).
9. Бірки з номерами сторінок.

7. Розповідь вчителя з елементами демонстрації. (слайди 15-18)
Основним об’єктом у Publisher є публікація як сукупність сторінок. На сторінках друкованих публікацій можуть розміщуватися текстові та графічні об’єкти, а на сторінках електронних публікацій ще і звукові, відеооб’єкти та гіперпосилання. Властивості об’єктів публікацій практично не відрізняються від властивостей подібних об’єктів, розглянутих у Word та PowerPoint. Над кожним з об’єктів видавнича система може виконувати певний набір операцій з редагування та форматування. (слайд 15)
Елементи публікації
У видавничій системі, на відміну від текстового процесора, окремі фрагменти тексту можна опрацьовувати як незалежні об'єкти. Усі тексти містяться в об'єктах-контейнерах, які називають написами (інші терміни — текстові блоки, текстові поля, поля). Саме ця властивість дає змогу комбінувати і зручно розташовувати на сторінці головні об'єкти публікації — графічні зображення і текстові фрагменти.
Текстові поля(написи) – будь-який текст, розміщений у текстовій рамці, відображеній на екрані за допомогою пунктирних ліній.
Елементи оформлення документа – векторні об’єкти, використовувані для оформлення комп’ютерної публікації: різноманітні візерунки, узори тощо.
Малюнки (зображення, фотографії) – це підготовлені або відредаговані за допомогою графічного редактора растрові зображення, якість яких суттєво змінюється внаслідок масштабування. (слайд 16)
·        Для створення нової публікації виконують команду Файл → Створити → Тип публікації.
·        Для форматування напису призначене вікно Формат напису, яке можна викликати командою Формат напису із контекстного меню.
·        Щоб змінити шрифт текстових полів публікації, в області завдань Параметри слід обрати посилання Шрифтові схеми. У наведеному списку потрібно вибрати потрібну шрифтову схему.
·        Для зміни вигляду елементів оформлення всього документа, в області завдань вибрати посилання Кольорові схеми.
·        Щоб змінити шаблон публікації в області завдань вибирають Шаблони публікацій.
·        На останньому етапі створення публікації пунктирні лінії забирають командою Вигляд → Межі і направляючі.
На відміну від інших програм пакету Microsoft Office у Publisher є дуже багато різноманітних шаблонів. Пригадаймо, що таке шаблон.
Шаблон – це пуста форма документу з коментарями про те, як слід заповнювати кожне поле.
Інший варіант шаблону — форма документу з вже заповненими полями, які можна використовувати як приклад. (слайд 17)
Шаблон можна створити на основі будь-якої публікації, зберігши її як файл шаблону Publisher.
Можна заощадити час, створивши головну публікацію, яка містить логотип і відомості про установу, та зберігши цю публікацію як шаблон. Відтак щоразу під час створення нової версії можна використати шаблон, додавши лише унікальні для цієї версії відомості. Використання шаблону для регулярно створюваної публікації не лише заощаджує час, але й гарантує якість і узгодженість.
Усі наявні шаблони можна розділити за категоріями:
Публікації для друку -  шаблони публікацій, призначених для подальшого роздрукування (бланки, буклети, візитки, календарі, плакати тощо).
Веб-вузли та електронна пошта - призначений допомогти вам створити просту веб-сторінку або публікацію, призначену для відправки у формі електронного листа.
Пусті сторінки - спробуйте створити публікацію на основі одного з порожніх бланків. (слайд 18)
   V.            Первинна перевірка засвоєних знань
Індивідуальний усний контроль. (слайд 19)
-       Поняття комп’ютерної публікації.
-       Види публікацій та їх шаблони.
-       Засоби створення публікацій.
-       Особливості роботи з графічними об’єктами під час створення комп’ютерних публікацій.
VI.            Первинне закріплення знань
Виконання практичного завдання. (слайд 20)
Порівняти Word та Publisher
Учні сідають за комп’ютери та виконують практичне завдання.


Word
Publisher
Кількість панелей інструментів?


Які панелі інструментів включені у цих програмах з самого початку?


Які кнопки з’явились у Publisher на панелі інструментів Стандартна?


Які кнопки з’явились у Publisher на панелі інструментів Форматування?



VII.            Контроль і самоперевірка знань.
Перевірити виконане практичне завдання та разом з учнями повиправляти помилки.
VIII.            Підбиття підсумків уроку. Рефлексія (слайд 21)
Виставлення оцінок.
Провести опитування учнів з наступних питань:
-       сьогодні я дізнався...
-       було цікаво....
-       було важко...
-       я зрозумів, що...
-       тепер я можу...
-       я відчув, що...
-       я навчився...
-       у мене вийшло...
-       я зміг...
-       я спробую...
-       мене здивувало...
-       мені захотілося...
IX.            Інформація про домашнє завдання (слайд 22)
Опрацювати конспект уроку.
Оберіть вид публікації та зміст матеріалу у рукописному варіанті
Учні високого рівня навчальних досягнень складають Резюме.
Учні середнього та достатнього рівня – Програму концерту присвяченого 200-річчю з дня народження Т.Г.Шевченка





Що таке Веб-квест
Веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні або вчителі, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу.Розрізняють два типи веб-квестів: для короткочасної (мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розраховані на одне-три заняття) та тривалої роботи (мета: поглиблення і перетворення знань учнів, розраховані на тривалий термін - може бути, на семестр або навчальний рік ).Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах. Крім того, результатом роботи з веб-квестом є публікація робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернет).Технологія веб-квест дозволяє формуватися наступним компетенціями:-Використання ІТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, флеш-роликів, баз даних тощо);-Самонавчання і самоорганізація;-Робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);-Вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір;-Навик публічних виступів (обов'язково проведення передзахисту та захисту проектів з виступами авторів, з питаннями, дискусіями).
Структура веб-квесту, вимоги до його окремих елементах.
Ясне вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту.
Центральне завдання, яке зрозуміло, цікаво і здійснимо. Чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка повинна бути захищена, і вказана інша діяльність, яка спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраноїінформації).
Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді - на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання. Цей список повинен бути анотованим.
Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
Опис критеріїв і параметрів оцінки веб-квесту. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються у веб-квесті.
Керівництво до дій (як організувати і представити зібрану інформацію), яке може бути представлене у вигляді напрямних питань, що організують навчальну роботу (наприклад, пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями щодо використання електронних джерел, виставою "заготовок" веб-сторінок і ін.)
Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками при виконанні самостійної роботи над веб-квестом. Іноді корисно включити до висновку риторичні запитання, що стимулюють активність учнів продовжити свої досліди надалі.Етапи роботи над квестом:
Початковий етап (командний)
Учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів.Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль.Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.
Рольовий етап
Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, у відповідності з обраними ролями, виконують завдання. Так як мета роботи НЕ змагальна, то в процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди вмінням роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.
Завдання:1) пошук інформації по конкретній темі;2) розробка структури сайту;3) створення матеріалів для сайту;4) доробка матеріалів для сайту.
Заключний етап
Команда працює спільно, під керівництвом педагога, відчуває свою відповідальність за опубліковані в Інтернет результати дослідження.
За результатами дослідження проблеми формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладачі, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів.











Правила
Для проходження веб-квесту клас необхідно розбити на команди по 4-6 чоловік. Команди вибирають відповідні ролі. Всі членикоманди повинні допомагати один одному.

У кожній ролі є свої завдання, які буде необхідно виконати і представити звіт про виконану роботу у зазначеному в завданняхвигляді.

Завдання веб-квесту представляють собою окремі блоки питань і переліки адрес Інтернет, де можна отримати необхіднуінформацію. Питання сформульовані так, щоб при відвідуванні сайту учень був змушений зробити відбір матеріалу, виділившиголовне з тієї інформації, яку він знаходить.

Після завершення роботи над квестом проводиться публічний захист робіт (звіт) у вигляді буклету, презентації або веб-сторінки.Основні критерії публічного звіту: розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, творчий підхід (дизайн оформлення звіту квесту і технічне виконання).

     Робота з веб-квестами може бути запропонована як домашнє завдання для учнів, які цікавляться предметом, або її можна провести в класі за наявності здвоєних уроків.

















Порядок роботи
Індивідуальний план - інструкція для учасниква:

1.Ознайомитися з темою і проблемою квесту.

2. Виберіть із запропонованих ролей (вкладка Ролі). Учасники, які виступають в одній і тій же ролі, до етапу підготовки звіту можутьвиконувати завдання індивідуально або відразу приступити до роботи в мікрогрупі.

3. Оберить роль та познайомитися з завданнями своєї ролі.

4. Складіть власний список ресурсів для опрацювання.

5. Складіть план пошуку інформації до своїй ролі.

6. Досліджуйте інформаційні ресурси до своїй ролі.

7. Оформіть звіт у вигляді мультимедійної презентації (створення слайдів і презентацій в програмі P.Point), веб-сторінки або буклету(створення в додатку Publisher буклетів).

8. Ознайомитися з критеріями оцінки вашого звіту, залежно від обраної форми представлення (вкладка Критерії оцінки).

9. Обговоріть результати роботи в команді.

10. Підготуйтеся до презентаційного захисту.









Критерії оцінювання

5 балів
4 бали
3 бали
Розуміння завдання
Точне розуміння завдання
Розміщені матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми, так і зайві
Розміщені матеріали, які не мають безпосереднього відношення до теми, зібрана інформація не аналізується
Виконання завдання
Висновки аргументовані, мають безпосереднє відношення до теми, використовую вико сучасні засоби візуалізації інформації
Частина інформації несистематизована, поверхова, не має відношення до теми
Випадковий набір інформації, неповні відповіді, відсутність аналізу інформації
Результат роботи
Чіткий і логічний виклад інформації, структурованість, відредагованість, критичність аналізу, привабливий вигляд.
Точність, структурованість, недостатньо виявлена власна оцінка інформації
Матеріал логічно не вибудуваний, непривабливо оформлений, суть питання розкрита неповністю, проблемні питання залишились поза увагою
Творчий підхід
Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і висловлює точку зору групи.
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки.
Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел, нема критичного погляду на проблему
  Найбільша кількість балів – 20
Звіт
Результатом виконання даного квесту буде електронний посібник за авторством учасниківквесту .У часники проекту отримають досвід пошуку та обробки інформації в мережі Інтернет,навчаться грамотно представляти її і потім публічно захищати.


Немає коментарів:

Дописати коментар

"Використання ідей В.О. Сухомлинського у формуванні здоров’язберігаючих компетентностей школярів"

"Використання ідей В.О. Сухомлинського у формуванні здоров’язберігаючих компетентностей школярів"